GT Biler

WRX STI historie

Impreza WRX STI historie

 

I 1992 blev Impreza lanceret i Japan. Impreza blev udviklet for at imødese de regelændringer som var sket i WRC, ændringerne betød at man behøvede en mindre, lettere og hurtigere bil end Legacy. Impreza blev lanceret med både forhjulstræk og 4-hjulstræk. Subaru ville egentlig køre Formel 1 men det var for dyrt, Prodrive foreslog således rally. I 1993 blev den første Impreza Gruppe A bil bygget og 1997 kom Impreza WRC. Subaru har haft store succésser i rally igennem årene:

 

 

Første WRC-rallyt:   1993 Rally Finland
Første WRC-sejr:   1994 Akropolis Rally (Carlos Sainz)
Førertitler:   1995 (McRae), 2001 (Burns), 2003 (Solberg)
Fabrikstitler:   1995, 1996, 1997

 

 

MY2001

 

Baseret på anden generations Impreza lanceres WRX STI 2001 i Europa. STI står for Subaru Tecnica International.

 

 

MY2002

 

Premiere og salgstart i på det svenske marked. STI lanceres med runde forlygter for, de såkaldte ”bugeyes”.

 

 

 

 

MY2003 Facelift

 

Den udseendemæssige forskel fra den tidligere model er betydelig. De runde ”øjne” er væk og erstattet af et mere råt design. Kendetegnet på motorhjelmen, det gabende hul til luftindtaget til turboen, er også blevet mere aggressivt.

 

 

2003 tager Petter Solberg WRC-titlen i en Impreza WRX STI. For at fejre dette kommer der i februar 2004 den såkaldte ”Solberg Edition I”. Editionbilen har indstillelig centerdifferentiale, og ladetryksmåler. 

 

 

MY2005

 

2005 introduceres ”Solberg Edition II” med bredere skærme bag, anden boltdiameter, og tagspoiler. 

 

 

MY2006 Facelift

 

STI får en ny front. Hjelmen har fået nyt design samt grillen i fronten er nu tredelt, og skal ligne en flyver. Det er en slags hyldest til at producenten Fuji Heavy Industries har leveret motorer, vinger og andre dele til flyindustrien siden 50’erne.

 

Andre eksteriøre forandringer er gæller for, nye baglygter og en lille spoiler som presser luften ned mod den høje bagvinge. En ny diffuser, synlig bagfra, er monteret under bilen, kofangeren er ligeledes ny.

 

 

Standard bliver også et manuelt centerdifferentiale, som giver føreren mulighed for at betemme hvordan bilen skal reagere. For en bedre balance er DCCD’et (indstillelige centerdiff) i automatindstillingen blevet fordelt til 41:59 i stedet for 35:65. 2.5-litersmotor på 280 hk bliver standard ligesom en ny gearkasse med kortere vandring mellem gearene, - fra 60 mm til 50 mm.

 

Impreza WRX STI får nyt design på forlygterne med Xenon-belysning på nærlyset, og forlygtespuling af pop-up modellen. De nye forlygter giver den kælenavnet ”Hawkeye” Helt nyt er også sideairbags.

 

 

2006 introduceres ”Solberg Edition III”.

 

 

2006 vinder Subaru kategorien Bedste 2-2.5-litersmotor ved ”International Engine of the Year Awards”. Det er første gang i den prestigefyldte konkurrences historie at en Boxermotor vinder førstepræmien. Den nye, så internationalt hyldede Subaru-Boxer på 2.5-liters med turbo tilbyder såvel kraftigt drejningsmoment som lave udslip. 

 

 

 

 

 

MY2008 Generation 3

 

Baseret på 3. generations Impreza lanceres WRX STI 2008.

 

Boxermotoren på 2.5 liter med turbo udvikler 300 hk ved 6.000 omdr. I den nye WRX STI er motoren blevet sænket yderligere 22 mm. SI-Drive introduceres på STI med tre elektroniske køreprogrammer som gør det muligt for føreren at enkelt og hurtigt at mappe motoren om.

Den nye Impreza WRX STI er større end sine foregængere. Den er nemlig bygget på samme platform som Legacy, hvilket indebærer at akselafstanden er øget med 9,5 cm.. Den øgede akselafstand giver mere komfort og kortere udhæng. Modellen lanceres udelukkende på 5-dørs hatchback .

 

Nyt i standardudstyret er blandt andet VDC (antiudskridning, antispin og traction control), 4 stk. afgangsrør, Recaro sportstole, fartpilot, navigationsanlæg, startknap og keyless entry.

 

I Danmark vinder Max Chistensen DM i Rally i 2008 i den store klasse i sin Impreza WRX STI, og Christian Jensen og Karl-Åge Jensen vinder sølv og bronce ligeledes i Subaru Impreza WRX STI. med udgangen af 2008 nedlægges WRC teamet, og sponsring af nationale teams ophører.

 

 

MY2010

 

WRX STI lanceres i en slanket udgave. Den mangler navigationen, og har STI-sportstole i stedet for Recaro-stole. Denne basisversion lanceres som PPP, "Pure Performance Pleasure".

 

 

Motoralternativer

 

Årsmodel   Modelnavn   Motoreffekt (hk)  

Drejningsmoment

Nm/rpm

             
MY2002   WRX STI (2.0)   265   343/4.000

MY2003

  WRX STI   265   343/4.000
MY2004   WRX STI   265   343/4.000
MY2005   WRX STI   265   343/4.000
MY2006   WRX STI   280   392/4.000
MY2007   WRX STI (2.5)   280   392/4.000
MY2008   WRX STI   280   407/4.000
MY2009   WRX STI   280   407/4.000
MY2010   WRX STI   300   407/4.000